همشهری آنلاین: پلیس اندونزی گروه "جماعت اسلامی" را به عنوان عامل انفجار‌های انتحاری همزمان در هتل‌های جاکارتا اعلام کرد و گفت که یکی از بمبگذاران شناسایی شده است.

به گزارش ایسنا، گروه جماعت اسلامی که متهم به وابستگی و الهام‌گیری از القاعده است، تاکنون دهها بمب‌گذاری در اندونزی طی یک دهه گذشته انجام داده که از آن جمله می‌توان به حملات سال 2002 در بالی که بیش از 200 کشته برجای گذاشت، اشاره کرد.

نانان سوئه کارنا، سخنگوی پلیس‌ اندونزی در یک کنفرانس خبری گفت: ما تایید می‌کنیم که عاملان انفجار‌ها از گروه‌ جماعت اسلامی بوده‌اند زیرا شباهت‌هایی در بمب‌های استفاده شده وجود دارد. [59 کشته و زخمی در انفجارهای اندونزی]

Police man a cordon outside the J.W. Marriott hotel following Friday's bombing, in Jakarta, Indonesia, Monday, July 20, 2009.

وی گفت: بمب منفجر شده در هتل ماریوت و هتل کارلتون جاکارتا شبیه بمب منفجر شده در بالی و یک مورد که اخیرا در یک حمله علیه این گروه کشف شد،‌ بوده‌اند.

پلیس اندونزی یکی از دو بمب‌گذار انتحاری که روز جمعه هتل‌های جاکارتا را هدف قرار داد شناسایی کرده است.

سخنگوی پلیس اندونزی اظهار داشت: نتایج اولیه بازسازی چهره نشان می‌دهد هر دو بمب‌گذار مرد بوده‌اند و بدین ترتیب گمانه زنی مبنی بر اینکه یکی از بمب‌گذاران زن بوده منتفی است.

وی گفت: یکی از آنها شناسایی شده‌ است. من نمی‌توانم نام کامل او را به شما بگویم ولی حرف اول نام وی "N" است و جسد بمب‌گذار دیگر هنوز در حال شناسایی است.

به گفته سخنگوی پلیس اندونزی، 9 تن در این حملات کشته شدند.

حسن ویرایودا، وزیر امور خارجه اندونزی، روز شنبه تعداد کشته‌ها را هشت تن ذکر کرد که شامل چهار خارجی و دو بمب گذار انتحاری بودند.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد: در پی انفجارهای روز جمعه برخی اجساد آنچنان متلاشی شده‌اند که شناسایی‌شان دشوار است و دو جسد فاقد سر هستند که پلیس معتقد است متعلق به بمبگذاران هستند.

نانان سوئه کارنا گفت: ما سعی داریم چهره یکی از این سر‌ها را بازسازی کنیم تا ببینیم آیا متعلق به مسافر اتاق 1808 هتل بوده یا خیر.

آنسیاد امبای، رئیس بخش ضد تروریسم وزارت امنیت اندونزی گفت: احتمال دارد این حملات با نورالدین تاپ،‌ شبه نظامی فراری مالزیایی الاصل که گمان می‌رود برای تشکیل یک شاخه‌ی افراطی‌تر از گروه جماعت اسلامی جدا شده، مرتبط باشد.

خبرگزاری دولتی اندونزی (آنتارا) به نقل از امبای گزارش داد که دولت در حال افزایش تلاش‌ها برای پیدا کردن نورالدین تاپ است.

سیدنی جونز، کارشناس تروریسم در گروه بحران بین‌الملل نیز گفت که این حملات شبیه کار‌های قبلی نورالدین تاپ است.

اما روزنامه ساندی تایمز به نقل از یک منبع ناشناس ارشد پلیس گزارش داد که اگر چه این حملات ویژگی‌های حملات نورالدین تاپ را داشته ولی گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که وی در این حملات دست نداشته است.

در پی این دو انفجار، تدابیر امنیتی در بازارها و هتل‌های سرتاسر جاکارتا تشدید شده است.

هتل "چهار فصل" جاکارتا صبح روز یکشنبه برای مدت کوتاهی تخلیه شد ولی میهمان‌ها پس از یک بازرسی اجازه یافتند که به اتاق‌هایشان بازگردند.

این انفجارها یک ضربه شدید به سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رییس جمهور اندونزی است که اوایل ماه جاری میلادی به دلیل رشد اقتصادی اندونزی به طور قاطع مجددا پیروز انتخابات شد.

کد خبر 85866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز